هادی گودرزی؛ نسرین جزنی؛ اکبر حسن پور
چکیده
با توجه به اینکه در عصر امروز تحول دیجیتال به سازمانها کمک میکند تا با خواستههای مشتریان سازگار شوند و به اهدافی مانند افزایش کارایی، افزایش ارزش مشتری و مدیریت ریسک دست یابند. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل تحول دیجیتال مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران میباشد. با توجه به هدف، روش تحقیق کاربردی-توسعهای و با ...
بیشتر
با توجه به اینکه در عصر امروز تحول دیجیتال به سازمانها کمک میکند تا با خواستههای مشتریان سازگار شوند و به اهدافی مانند افزایش کارایی، افزایش ارزش مشتری و مدیریت ریسک دست یابند. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل تحول دیجیتال مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران میباشد. با توجه به هدف، روش تحقیق کاربردی-توسعهای و با توجه به روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی بود. دادهها جمعآوری و از طریق روش گراندد تئوری تجزیه و تحلیل شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در پژوهش حاضر روش مصاحبه نیمهساختاریافته با 6 سؤال بود که با مطالعه پیشینه موضوعی زیر نظر اساتید راهنما و مشاور تهیه و در مصاحبهها مورد استفاده قرار گرفت. دادههای تحقیق با استفاده از مصاحبههای باز حضوری یا تلفنی از کارشناسان جمعآوری شده است. تعداد شرکتکنندگان در پژوهش حاضر 10 نفر بود. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد عوامل سازمانی، اجتماعی و مشارکتی به عنوان شرایط علی؛ عوامل مدیریتی و فنی به عنوان عوامل زمینهای؛ عوامل اقتصادی و سازمانی بهعنوان عوامل مداخلهگر در پذیرش و اجرای تحول دیجیتال منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران تأثیرگذار هستند، بدین معنا که سازمانهای ایرانی باید شرایطی را مهیا سازند تا بتواند از دیجیتالسازی مدیریت منابع انسانی استفاده کند. همچنین عامل استراتژیک بهعنوان راهبردهای بهکارگیری شناسایی گردید و عامل شغلی به عنوان مقولهمحوری شناسایی شد، یعنی بهعنوان محوریترین عاملی که باید آمادهسازی و مهیا گردد تا بتوان بهکارگیری دیجیتالسازی مدیریت منابع انسانی را تسهیل نمود. در نهایت دیجیتالسازی مدیریت منابع انسانی پیامدهایی دارد که شامل پیامدهای شغلی، سازمانی و رفتاری خواهد بود. پیشنهاد میشود مدیران سازمانهای دولتی جهت تحول دیجیتال مدیریت منابع انسانی به این مدل توجه ویژه داشته باشند.